Professionaliseringsslag bij Museum Collectie Brands

Eind april dit jaar maakte Robert Kleine, wethouder van cultuur, bekend dat de gemeente Emmen Museum Collectie Brands jaarlijks een bedrag van €60.000 toekent voor een periode van vier jaar.

Dit in het kader van de cultuurnota ‘Van goede grond 2018-2021’. Met behulp van deze nota wil de gemeente Emmen het cultuuraanbod in de gemeente versterken. Bij het kenbaar maken van de toekenning van de subsidie sprak Museum Collectie Brands de wens uit om twee professionele medewerkers aan te stellen; een conservator en een PR- en communicatiemedewerker.

Door het aanstellen van professionele medewerkers hoopt Museum Collectie Brands in de komende vier jaar de volgende doelen te realiseren:

– Het bezoekersaantal vergroten naar 10.000
– Vergroten naamsbekendheid
– Kwaliteit van de collectie te verbeteren – meer activiteiten, arrangementen en tentoonstellingen organiseren

Nu kunnen wij melden dat wij de eerste belangrijke stap hebben gemaakt. We hebben een conservator en een PR- en communicatiemedewerker kunnen aantrekken. Hilde van den Berg (23) zal per 1 september aan de slag gaan als conservator. Marianne Bakker (26) is al sinds 14 mei werkzaam als PR- en communicatiemedewerker.

Hieronder stellen zij zich kort voor:Hilde-van-den-Berg

“Ik ben Hilde van den Berg, al mijn hele leven gepassioneerd museumbezoeker, en sinds ik ben afgestudeerd in Sustainable Heritage Management (Duurzaam Erfgoedmanagement) aan de universiteit van Aarhus in Denemarken heb ik van mijn passie mijn werk gemaakt. Als Achterhoekse ben ik zeer bekend met kleinschalige, lokaal-georiënteerde musea, en dit was een van de redenen dat de functie van conservator bij Museum Collectie Brands mij aansprak. Verder was ik erg onder de indruk van het formaat van de collectie en de mogelijkheden die dit biedt op het gebied van onderzoek en tentoonstellingen.

In de rol van conservator zal ik mij in eerste instantie achter de schermen bezighouden met het vaststellen en actualiseren van een aantal museale beleidsstukken om de status van geregistreerd museum te waarborgen. Daarnaast zal ik me o.a. richten op het beheren en behouden van de collectie en het creëren van nieuwe tentoonstellingen.

Ik kijk er ontzettend naar uit om samen met de vrijwilligers de nieuwe museale theorieën en praktijken op de collectie toe te passen en de bezoekers van een memorabele ervaring te voorzien.”

Marianne-Bakker

“Mijn naam is Marianne Bakker. Sinds half mei dit jaar ben ik werkzaam als medewerker PR & Communicatie. Echter was ik voorheen ook al een jaar lang betrokken als vrijwilliger bij Museum Collectie Brands. Ik ben in Nieuw-Dordrecht op een steenworp afstand van het museum opgegroeid.

Nooit had ik kunnen bedenken op een dag bij Museum Collectie Brands te werken. Ik volgde namelijk een studie in een heel andere richting. Ik studeerde dierwetenschappen aan de universiteit van Wageningen. Een agrarische opleiding gericht op de veehouderij waarbij ik me heb toegelegd op diergezondheid, melkvee in het bijzonder. Vanwege mijn opleiding tot onderzoeker mag ik graag allerlei zaken uitpluizen om deze vervolgens op een heldere manier op papier te zetten dan wel te presenteren. Vaardigheden die ook van toepassing zijn op mijn huidige functie. Daarbij komt dat ik altijd al iets met taal heb gehad en graag creatief mag denken. Ik vind het dan ook heerlijk om in de verhalen van de collectie te duiken en te bedenken hoe deze bij het publiek onder de aandacht gebracht kunnen worden.

Mijn werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het onderhouden van contacten met de media, het beheren van de website en social media en het schrijven redactionele teksten.”