Oversteek Brugstraat-Antares moet veiliger!
|Klazienaveen – De oversteek Brugstraat-Antares moet veiliger worden. Ook volgens de gemeente Emmen. Samen met politie zal gekeken worden wat de mogelijkheden zijn. Dit nadat het vorige week opnieuw misging.
Opnieuw vond er op de beruchte oversteek Brugstraat-Antares een ongeval plaats met lichamelijk letsel waarbij zelfs een traumaheli werd opgeroepen. Eindelijk komt er vanuit de gemeente wat meer actie voor een veiliger oversteek Brugstraat-Antares. Raadslid Leon Herbers, van Wakker Emmen, wees wethouder van der Weide (ook Wakker Emmen) op het nieuwe ongeval. Hij gaf hierbij aan dat de beruchte oversteek in de avonduren nog steeds niet goed zichtbaar zou zijn. Wethouder René van der Weide kondigde maandagavond tijdens een commissievergadering hierop aan, dat extra actie noodzakelijk lijkt. Volgens van der Weide zijn er na het binnenkomen van klachten over de situatie, intussen al knipperlichten en reflecterende borden geplaatst. Binnenkort gaat de gemeente met de politie rond de tafel zitten om te kijken of er extra maatregelen nodig zijn.
Ook het EOP-Klazienaveen besteedde enige tijd geleden ook al aandacht aan enkele onveilige oversteken, waaronder de beruchte bij de Brugstraat-Antares. Hiervoor liet het EOP al door Fijen Wegdekreflectoren lichtreflectoren plaatsen op meerdere locaties in Klazienaveen.
Om deze oversteek daadwerkelijk veiliger te maken is het noodzakelijk om ook de snelheid van het verkeer af te remmen, zowel voor het ingaande als uitgaande verkeer van de Antares. Regelmatig liggen er voertuigen in beide bermen/sloten, waarschijnlijk door een te hoge snelheid.
Een mogelijkheid om de snelheid van het verkeer te reduceren, is om bij de oversteek een verkeerslichtinstallatie te plaatsen. Deze zou in beide richtingen altijd op rood kunnen staan. Pas nadat een voertuig -vanuit beide richtingen- in de onmiddellijke nabijheid van de oversteek komt, de lichtinstallatie een groen licht geven bij een lage snelheid en indien er geen oversteek aangevraagd is. Maar hier zullen verkeersdeskundigen zich nog wel over gaan buigen.
(Foto’s: archief Henk Lambers) Bron: DVHN