Ontbijttafel op ‘Veenbrand-rotonde’ kick-off interactieve muziektheaterspektakel Veenbrand

Regio/Emmen – De kick-off van het interactieve muziektheaterspektakel Veenbrand is dinsdagochtend feestelijk afgetrapt in Emmen op de ‘Veenbrand-rotonde’.

In de zomerperiode dit jaar is het Rensenpark het middelpunt van het interactieve muziektheaterspektakel Veenbrand. Op de ‘Veenbrand-rotonde’ proostten enkele leden van de organisatie gezamenlijk aan de ontbijttafel op de kick-off. De organisatie achter het openlucht-muziektheaterspektakel is al bijna 5 jaar bezig met de voorbereidingen, dit gebeurde vanaf maart 2019 vanuit het productiekantoor in het Rensenpark Emmen.

een metafoor

De organisatie benadrukt dat “Veenbrand” geen historisch drama is over de Veenbrand uit 1917, maar dat deze wel een kleine rol speelt in het verhaal van een van de hoofdpersonen uit het stuk. De titel is een metafoor voor hoe de wereld om ons heen op dit moment functioneert.

De vraag die ons productieteam bezighield was: “Hoe kom je in een wereld met een overvloed aan informatie, waarvan ook nog een groot deel fake-nieuws is en met een groeiende polarisatie tot overwogen keuzes,” zegt Veenbrand marketingmanager, Christian Fictoor.

drie verschillende plekken, drie prologen tegelijk

Prijswinnend scriptschrijver (o.a. Was getekend, Annie M.G. Schmidt) schreef op basis van dit gegeven het verhaal voor Veenbrand dat draait om drie hoofdpersonen. Het publiek kiest voor één van de drie karakters: Hillechien, Lorenzo of Vincent en beleeft over deze persoon de proloog.

Christian Fictoor: “In het Rensenpark spelen dus op drie verschillende plekken drie van deze prologen tegelijk. Het publiek kent dus, voordat ze naar de finale gaan op de Savanne, slechts één derde van het totale verhaal. Pas daar maken ze kennis met de andere karakters en wordt het publiek uitgedaagd om keuzes te maken die het verloop van het stuk beïnvloeden.”

De voorstelling is een mix van muziek, theater en spektakel. Mede daarom is regisseur Jeroen Lopes Cardozo enige tijd geleden aangehaakt bij Veenbrand. Hij werkte o.a. als resident-director voor van den Ende theaterproducties (Phantom of the Opera & Zorro), regisseerde muziekvoorstellingen in binnen en buitenland, maar is daarnaast ook gevechtschoreograaf voor theater, film en tv.

‘eigen rotonde’

De komende periode zal Veenbrand op diverse manier steeds zichtbaarder worden in en om Emmen en later ook in andere delen van Noord-Nederland. Als eerste onderdeel van de campagne opende de productie een ‘eigen rotonde’ in Emmen. “Dinsdagochtend hebben we de kick-off van onze campagne gevierd, er volgen nog heel veel interessante acties de komende periode”, aldus Fictoor. Tickets zijn tot en met 15 februari te koop met €7,50 early-bird korting per ticket via de website: www.veenbrand.theater.

Op de foto van Robert Smit:
Van links naar rechts: Hans ten Cate (ambassadeur Veenbrand), Christian Fictoor (marketingmanager Veenbrand), Jan Willem Naaldenberg (designer Veenbrand rotonde), Danielle van der Ark (Emmen Maak het Mee).