Tien jaar Veenvaart doet recreatiemogelijkheden opbloeien
Klazienaveen – Met de opening van het Koning Willem Alexander Kanaal op 8 juni 2013 werd de Veenvaart van Nieuw-Amsterdam/Veenoord naar Ter Apel officieel in gebruik genomen. Het Koning Willem Alexander Kanaal heeft een lengte van zes kilometer tussen het Scholtenskanaal en de Bladderswijk.
De Veenvaart bestaat uit de Verl. Hoogeveense Vaart, van Echtenskanaal, Bladderswijk, Koning Willem Alexander Kanaal, Scholtenskanaal, Oosterdiep en het Stads Compascuumkanaal.
Door het graven van het kanaal is een rondje Drenthe voor de pleziervaart mogelijk en werd ook de oude waterverbinding met Duitsland in ere hersteld.
Recreatie
De realisatie van de Veenvaart heeft geleid tot groei en aandacht voor natuur, historie en het cultureel erfgoed in het gebied rondom de Veenvaart. Er is veel gelegenheid voor aanbidders van ruimte en rust. Daar wordt ook volop gebruik van gemaakt. Het fietspad langs de Veenvaart is een druk bezocht fietspad. De Koppelsluis in Klazienaveen is een knoop- en rustpunt geworden voor wandelaars en fietsers in het prachtige Oosterbos. Waar het Koning Willem Alexander uitmondt in het Scholtenskanaal is een historische trambrug neergelegd. Deze brug was karakteristiek voor de tramlijn van Klazienaveen naar Ter Apel. Ook Klazienaveen-Noord heeft een prachtige pleisterplaats gekregen met volop speelgelegenheid voor kinderen. Om het mooie van de Veenvaart te ervaren is het de moeite waard er langs te fietsen of te wandelen.
Geschiedenis
Het gebied waar het Koning Willem Alexander Kanaal is uitgegraven ligt op een uitloper van de Hondsrug. In 1853 werden de veengebieden door de markegenoten Noord- en Zuidbarge verkocht aan de Drentsche Veen- en Middenkanaal-Maatschappij in Dordrecht. Als voorwaarde bij de verkoop gold, dat de maatschappij een kanaal dwars door Drenthe zou graven, van Smilde naar de kostbare veengebieden in Zuidoost-Drenthe. Het kanaal kwam niet verder dan het Kollingsveen, ten noorden van het huidige Oranjedorp. Het plan om dwars door Nieuw-Dordrecht een kanaal te graven is nooit gerealiseerd..
Om het kanaal te graven zou men dwars door een dikke keileemlaag moeten graven. Dit stuitte op grote financiële problemen omdat er op korte afstand vijf sluizen gebouwd moesten worden om het hoogteverschil te overbruggen. Voor de aansluiting op het van Echtenskanaal werd de Bladderswijk gegraven. Het Oranjekanaal is vanaf het begin een fiasco en nutteloos geweest.
Door de aanleg van het Koning Willem Alexander Kanaal is de verbinding er uiteindelijk toch gekomen.
RTV Drenthe maakt een vijfdelige serie met de Snikke Johannes Veldkamp over de Veenvaart.
Vanaf 8 augustus is er dagelijks een korte versie. In november en december volgt de lange versie met het thema Veenvaart Ahoy.
(Foto’s: archief Henk Lambers)