Eigen onderzoek EOP parkeersituatie centrum Klazienaveen: veel wildparkeerders!

EOP Klazienaveen ziet graag op bepaalde delen in de dorpskern een totaal parkeerverbod en een daarmee gepaard gaande handhaving. Dit heeft het EOP middels een brief aan de gemeente Emmen laten weten.

eigen onderzoek

Vanaf 2017 heeft de EOP een eigen onderzoek uitgevoerd naar de parkeersituatie in de dorpskern. In en om het winkelcentrum van Klazienaveen kunnen bezoekers nog steeds gratis parkeren. Een groot voordeel daarvan is, dat dit het winkelen extra aantrekkelijk maakt.

blauwe zone

Een daarmee gepaard gaand probleem is het wild-parkeren. In het centrum en langs het Van Echtenskanaal bevindt zich ontzettend veel goede parkeerruimte. Om het centrum te ontlasten van alle parkeerdrukte werd gestart met blauwe zone als proef in de Langestraat zz. Bezoekers kunnen daar maximaal 2 uur lang parkeren met een parkeerschijf. Het experiment bleek succesvol en onlangs werd bekend gemaakt dat de blauwe zone ook definitief wordt uitgebreid richting de Van Echtenstraat.

Ondanks, maar ook een beetje dankzij deze maatregelen, ziet de EOP met lede ogen aan dat mensen hun voertuig ook plaatsen op een plek die daar niet voor bedoeld is: de Van Echtenstraat bij de Witte Olifant, de afslag richting Venus, de omgeving van de Rabobank en rondom de plek waar de Van Echtenstraat, de Mr. Ovingstraat en de Langestraat samenkomen.

Op de genoemde plekken wenst de dorpsraad dan ook een totaal parkeerverbod. Maar ook qua handhaving moet er een tandje bij. ‘Niet alleen de kriskras geparkeerde auto’s van de pakketbezorgers, maar ook die van leveranciers, de middenstand en pinnende bankklanten zijn ons een doorn in het oog.’

verwijderde paaltjes terug

Volgens woordvoerder Jan Gerfen staan er al een aantal concrete maatregelen op stapel. Bij de Witte Olifant komt op korte termijn een parkeerverbod. De bij de Turfsteker en de Klok in 2015 verwijderde paaltjes moeten terug. ‘Indertijd zijn ze weggehaald om winkeliers tegemoet te komen, maar wij plaatsen ze weer terug’, aldus Gerfen. Hij spreekt in dit laatste geval van een ‘levensgevaarlijke’ verkeerssituatie. ‘Plots achteruitrijdende auto’s en langs schietende fietsers maken het te onoverzichtelijk.’

positieve uitwerking

Een verbeterde belijning die haarscherp duidelijk maakt waar auto’s wel en niet mogen parkeren zou ook helpen. Verder verwacht de EOP dat de invoer van de blauwe zone langs de Van Echtenstraat ook een positieve uitwerking zal hebben. ‘Maar alles valt of staat met een goede handhaving.’

(Bron: emmen.nu)

error: De inhoud van deze website is beschermd !!